Aanbod workshop/
studiemiddag voor professionals in het onderwijs:
Doe je mee? Ontdek jouw rol en speel
mee in de speelwereld van kinderen!
Om kinderen
gericht te kunnen begeleiden in de ontwikkeling van hun spel is het belangrijk
zicht te hebben op die spelontwikkeling en de spelniveaus van kinderen. Deze
workshop leert je daarover en hoe je dat begeleiden vervolgens kunt doen. Er
zal ook aandacht zijn voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Je krijgt
meteen de tools in handen om doelgericht te werken tijdens het volgende
spelmoment in je groep! Alle besproken theorie wordt uitgedeeld of in hand out
aangereikt.
De middag
staat in het teken van de spelontwikkeling en de spelniveaus binnen de
speelwereld van het kind. We bespreken het herkennen van het spelniveau van
kinderen en hoe je als leerkracht hierop in het spel kunt aansluiten. Je leert
interventies toepassen om het kind uit te dagen tot een hoger spelniveau waardoor
zijn/ haar ontwikkeling wordt gestimuleerd. Naast de theorie, gaan we vooral
praktijkgericht aan de slag zodat je in je groep:
-weet hoe
je mee kunt spelen met kinderen.
-weet hoe
jij ze met jouw inbreng verder kunt helpen hun spel te verrijken.
-weet hoe
je gericht kunt werken aan hogere leeropbrengsten vanuit het spel.
-weet hoe
je een kind dat niet speelt tot spelen kunt bewegen.
Hoe ziet de middag
eruit?
14.00 -14.15
Korte introductie
14.15
-14.45 Uitleg over de spelontwikkeling en
het spelniveau van kinderen
(aan de
hand van de opbouw van de speelwereld volgens Vermeer (1969)).
14.45
-15.00 Korte pauze en vraagmoment.
15.00
-16.00 De spelniveaus in beeld:
-met behulp
van spelmaterialen inzicht krijgen in de speelwereld van kinderen
-wat kun je
nu concreet doen om het spel te verrijken?
Uitgangspunt
zijn de artikelen hierover in het Praxisbulletin van april en mei 2012. En het
artikel over opbrengstgericht buitenspelen (april 2012) uit de Wereld van het
jonge kind. In de eerste artikelen worden de speelwerelden van Vermeer
uitgelegd en gekoppeld aan de diverse hoeken en materialen. In alle artikelen
worden suggesties gedaan voor: doelgericht materiaalaanbod en spelverrijking en
wordt de rol van het meespelen belicht. Tijdens dit uur maken we vooral de rol
van de leerkracht heel concreet: Als je dit spel ziet, kun je het volgende
doen……
Aanbod voor vervolg:
Na het
volgen van de workshop kan vrijblijvend gebruik worden gemaakt van een eenmalig
bezoek van
Spel in Beeld op school. Tijdens spelmomenten wordt meegekeken en advies
gegeven.
Ik kom graag langs om met je mee te kijken en te horen welke vragen er liggen.
In januari zijn de leerkrachten en directeuren van Leerplein 055 aan de beurt.
In maart mogen leerkrachten en directeuren die aangesloten zijn bij WSNS Zutphen / IJsselberkel deze studiemiddag beleven.http://www.wsnszutphen.nl/s26153-praktische-info-cursussen-2013-2014/ Opgave kan via: spelinbeeld@home.nl.
Leerkrachten die studiedagen krijgen aangeboden van Sine Limite kunnen ook gebruik maken van dit aanbod.
Een aanrader! Graag tot dan.
Groeten, Maike Fakkert
Een aanrader! Graag tot dan.
Groeten, Maike Fakkert
Spel
in Beeld Praktijk
voor speltherapie en spel.
Graaf van
Burenstraat 17
7411 RT
Deventer
0650943151
Mail:spelinbeeld@home.nl
Lid
Nederlandse vereniging voor speltherapie: www.
speltherapie.net
Geen opmerkingen:
Een reactie posten