vrijdag 20 december 2013

Studiemiddag: Durf jij als volwassene mee te spelen in de zandbak? Lees welke rol jij kunt spelen.


 Aanbod workshop/ studiemiddag voor professionals in het onderwijs:

Doe je mee? Ontdek jouw rol en speel mee in de speelwereld van kinderen!

Om kinderen gericht te kunnen begeleiden in de ontwikkeling van hun spel is het belangrijk zicht te hebben op die spelontwikkeling en de spelniveaus van kinderen. Deze workshop leert je daarover en hoe je dat begeleiden vervolgens kunt doen. Er zal ook aandacht zijn voor kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Je krijgt meteen de tools in handen om doelgericht te werken tijdens het volgende spelmoment in je groep! Alle besproken theorie wordt uitgedeeld of in hand out aangereikt.


Waar gaat deze middag over?

De middag staat in het teken van de spelontwikkeling en de spelniveaus binnen de speelwereld van het kind. We bespreken het herkennen van het spelniveau van kinderen en hoe je als leerkracht hierop in het spel kunt aansluiten. Je leert interventies toepassen om het kind uit te dagen tot een hoger spelniveau waardoor zijn/ haar ontwikkeling wordt gestimuleerd. Naast de theorie, gaan we vooral praktijkgericht aan de slag zodat je in je groep:
-weet hoe je mee kunt spelen met kinderen.
-weet hoe jij ze met jouw inbreng verder kunt helpen hun spel te verrijken.
-weet hoe je gericht kunt werken aan hogere leeropbrengsten vanuit het spel.
-weet hoe je een kind dat niet speelt tot spelen kunt bewegen.

Hoe ziet de middag eruit?

14.00 -14.15 Korte introductie
14.15 -14.45 Uitleg over de spelontwikkeling en het spelniveau van kinderen
(aan de hand van de opbouw van de speelwereld volgens Vermeer (1969)).
14.45 -15.00 Korte pauze en vraagmoment.
15.00 -16.00 De spelniveaus in beeld:
-met behulp van spelmaterialen inzicht krijgen in de speelwereld van kinderen  
-wat kun je nu concreet doen om het spel te verrijken?   

Uitgangspunt zijn de artikelen hierover in het Praxisbulletin van april en mei 2012. En het artikel over opbrengstgericht buitenspelen (april 2012) uit de Wereld van het jonge kind. In de eerste artikelen worden de speelwerelden van Vermeer uitgelegd en gekoppeld aan de diverse hoeken en materialen. In alle artikelen worden suggesties gedaan voor: doelgericht materiaalaanbod en spelverrijking en wordt de rol van het meespelen belicht. Tijdens dit uur maken we vooral de rol van de leerkracht heel concreet: Als je dit spel ziet, kun je het volgende doen……

Aanbod voor vervolg:

Na het volgen van de workshop kan vrijblijvend gebruik worden gemaakt van een eenmalig bezoek van
Spel in Beeld op school. Tijdens spelmomenten wordt meegekeken en advies gegeven. 

Ik kom graag langs om met je mee te kijken en te horen welke vragen er liggen.

In januari zijn de leerkrachten en directeuren van Leerplein 055 aan de beurt. 

In maart mogen leerkrachten en directeuren die aangesloten zijn bij WSNS Zutphen / IJsselberkel deze studiemiddag beleven.http://www.wsnszutphen.nl/s26153-praktische-info-cursussen-2013-2014/  Opgave kan via: spelinbeeld@home.nl.
Leerkrachten die studiedagen krijgen aangeboden van Sine Limite kunnen ook gebruik maken van dit aanbod.

Een aanrader! Graag tot dan.

Groeten, Maike Fakkert

Spel in Beeld Praktijk voor speltherapie en spel.
Graaf van Burenstraat 17
7411 RT Deventer
0650943151
Mail:spelinbeeld@home.nl

Lid Nederlandse vereniging voor speltherapie: www. speltherapie.net

Geen opmerkingen:

Een reactie posten