Aanbod
workshop/ studiemiddag voor professionals in het onderwijs:
Creativiteit en oplossend vermogen vanuit de
belevingswereld van kinderen!
Doelgericht
werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen
Om kinderen
in de klas te kunnen begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en ze
sterker te laten staan in hun eigen kracht is het belangrijk ruimte te scheppen
voor creativiteit en oplossend vermogen. Dit leidt tot meer zelfvertrouwen,
nodigt uit tot samenwerken en vermindert frustraties en conflicten. Deze
workshop leert je daarover en hoe je dat begeleiden vervolgens kunt doen. Je
leert ervaren hoe het is om doelgericht met “open materialen” te werken en hoe
je dit kunt toepassen in je groep. Alle besproken theorie wordt uitgedeeld of in
hand out aangereikt.
Waar gaat deze middag
over?
De middag
staat in het teken van het doelgericht werken aan de sociaal-emotionele
ontwikkeling van kinderen. Uitgangspunt in het werken met ongestructureerde
‘open’ materialen. Deze materialen nodigen namelijk uit tot het bewust worden
van je eigen manier van kijken naar de wereld. De beleving van het kind staat
daarbij centraal. Door zich bewust te worden van hun eigen manier van kijken,
hun eigen ideeën en eigen oplossingen groeien kinderen in hun kracht en
zelfvertrouwen. ( zo ook keizer Caesar
hiernaast op de foto: kijk hem eens trots zijn op zijn eigen creatie !)
Hoe je rol
als leerkracht is in het begeleiden van die bewustwording leer je en ervaar je
tijdens de workshop, zodat je aan het eind van de middag:
-weet hoe
jij met jouw inbreng kinderen verder kunt helpen hun ideeën uit te dragen en
vorm te geven.
-weet hoe
je ruimte kunt scheppen om te werken aan het zelfvertrouwen, hoe je ruimte
maakt voor samenwerken en hoe je daardoor bijdraagt aan minder conflicten in de
groep.
-weet hoe
je gericht kunt werken aan hogere opbrengsten met betrekking tot de
sociaal-emotionele ontwikkeling.
-weet hoe
je een kind dat geen eigen ideeën durft te laten zien kunt uitdagen en
begeleiden in het uitdragen van zijn ideeën.
-weet hoe
je kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong met open materialen kunt uitdagen.
Hoe ziet de middag eruit?
14.00 -14.15
Korte introductie
14.15
-14.45 Uitleg over het werken met
materialen in relatie tot de sociaal-emotionele
ontwikkeling van kinderen.
14.45
-15.00 Korte pauze en vraagmoment.
15.00
-16.00 Het werken met ‘open materialen’
in beeld:
-met behulp
van materialen inzicht krijgen in de belevingswereld van kinderen:
-wat
betekent het voor jou om iets te mogen maken op jouw manier?
-vind je
het fijn om het zelf te bepalen of juist eng? Wat zegt dat over jou?
-hoe
begeleid je de leerlingen om te komen tot eigen ideeën en oplossingen?
-wat zeg je
of doe je wel en wat niet?
Tijdens dit
uur maken we vooral de rol van de leerkracht heel concreet: Als je met een
groep leerlingen met ‘open materialen’ werkt, kun je het volgende doen……
Aanbod voor vervolg:
Na het
volgen van de workshop kan vrijblijvend gebruik worden gemaakt van een eenmalig
bezoek van
Spel in Beeld op school. Tijdens het bezoek wordt gekeken naar behoefte van leerlingen en leerkracht
en advies gegeven over mogelijkheden om te werken op een passende manier.
Spel in Beeld op school. Tijdens het bezoek wordt gekeken naar behoefte van leerlingen en leerkracht
en advies gegeven over mogelijkheden om te werken op een passende manier.
Dit aanbod is bekend bij Leerplein 055, Sine Limite en WSNS zutphen / IJsselberkel.
Opgave kan via Kenniscentrum Leerplein 055 of via spelinbeeld@home.nl. kijk voor meer informatie over kosten nog even op: http://www.wsnszutphen.nl/s26153-praktische-info-cursussen-2013-2014/ (helemaal onderaan).
De moeite waard!
Graag tot ziens,
Maike
Opgave kan via Kenniscentrum Leerplein 055 of via spelinbeeld@home.nl. kijk voor meer informatie over kosten nog even op: http://www.wsnszutphen.nl/s26153-praktische-info-cursussen-2013-2014/ (helemaal onderaan).
De moeite waard!
Graag tot ziens,
Maike
Geen opmerkingen:
Een reactie posten