vrijdag 12 april 2013

Het belang van spel en je rol als volwassene: Buiten spelen of binnen hangen?

Buiten spelen of binnen hangen?

Eindelijk is het voorjaar te voelen. Afgelopen weekend was het heerlijk toeven aan het strand. Ik verbleef daar met een stel oude studiegenoten in een schitterend huis ( met boomhut! ).Ook het komend weekend beloofd het goed weer te worden. Nou ja, in ieder geval zondag. Erop uit dus! Lekker buiten spelen, wandelend ontdekken hoe mooi de natuur ontluikt en genieten van de lentezon. Maar we hebben nog even geduld nodig! Ook vraag ik nog even geduld voor het verhaal over modder. In plaats van naar buiten, ben ik lekker binnen gaan werken aan de tent.

De hangtent waar ik in mijn vorige blog over schreef is zo goed als klaar en die had ik graag buiten in de zon op de foto gezet. Dat gaat alsnog dit weekend gebeuren, maar tot die tijd hangt de tent binnen. En dat is niet zo heel erg. 

Het maken van een tent als deze (zie foto), is een proces dat in beelden in mijn hoofd plaatsvindt. 
En dat heeft tijd nodig.

top met lus en tunnel voor pvcbuis als basis


kleine zandzakjes trekt het tentdoek uiteen tot een ruime tent


















Welke stoffen heb ik om te gebruiken, hoe zit het met de grootte van de lappen, hoe maak ik daar optimaal gebruik van, welk model streef ik na, hoe is de kleurcombinatie? Kortom: wat heb ik voor ogen?
Zoals gezegd, een heel proces en dan is het eigenlijk wel handig als de tent daar zo bij me hangt aan die balk. Beetje bij beetje krijgt hij vorm. De basis wordt gevormd door de top die smal is van boven en tot 180 cm uitloopt tot de tunnel. Daar zit een flexibele pvc buis in die de top breed uit houdt. Daaraan is de rest van de stof geplooid genaaid. Onderaan de tent zitten stroken genaaid, opgedeeld in vakjes, die dienen om zandzakjes in te leggen om de stof wijd uit te kunnen trekken tot een ruime tent.

Nu dit voor elkaar is stel ik mezelf weer de vraag: Is dit wat ik voor ogen heb? Wat ik als basis in de tent wil verwerken? Ik zou in al mijn enthousiasme doorkunnen gaan met het maken van nog meer zandzakjes, want niet alle vakjes zijn gevuld. Ik kan strikjes maken om de tent dicht te kunnen doen. Kussens en kleden voor in de tent om lekker te kunnen zitten. Maar dat doe ik niet. Waarom niet? Dan is de kans groot dat het teveel "af" is. 

Door kinderen te confronteren met lege vakjes zullen ze wellicht uitgedaagd worden te zoeken naar altenatieven om het tentdoek uiteen te houden. 

Langs de IJssel, in een park of in de tuin zijn altijd wel stenen, takken of ander materiaal te vinden om te gebruiken. En wie weet komen zij op ideeën die ik zelf niet voor mogelijk had gehouden. Wie zegt dat ze op kussens willen zitten? Of dat de tent dicht moet kunnen? Kijk, dat stimuleert mij om op tijd te stoppen en ruimte te houden voor eigen invulling.
Wat ik nog wel ga doen is het maken van een hoes voor de tent met daarin een kussen als extraatje voor het geval dat. 

En een vakje aan de binnen- en de buitenkant van de tent. Die als postvakje, of als opbergvakje gebruikt kan worden

Want post kùnnen ontvangen wordt al snel een spel van daadwerkelijk post krijgen en dat is een mooi aanknopingspunt voor het stimuleren èn starten van spel. Schrijf als ouder of juf eens een briefje, stop deze in het postvakje en zie wat er gebeurt...........................succes verzekerd!

Volgende week echt meer over modder. Want beloofd is beloofd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten