donderdag 4 april 2013

Het belang van een eigen hut:De tas en de binnen - buitentent

De tas en de binnen - buitentent


Ik had vandaag graag een foto willen plaatsen van de binnen - buitentent. Maar helaas, hij is nog niet af. Sterker nog, ik heb er de afgelopen week geen tijd voor vrij kunnen maken. Om  niet helemaal teleur te stellen zal ik er wèl iets over vertellen.
De tent is rond en loopt wijd uit naar beneden en krijgt daar zakjes waar zand of stenen in gelegd kunnen worden om de tent zo wijd mogelijk op te zetten en daardoor zoveel mogelijk ruimte te maken in de tent. Aan de bovenkant krijgt de tent een lus om hem op die manier aan een balk of tak te hangen. Bijvoorbeeld op zolder ( binnen) op het schoolplein, in het park of aan de IJssel ( buiten). 
Zo'n 5 jaar terug had ik mijn inmiddels versleten binnen - buitentent aan een tak op het schoolplein opgehangen. Gewoon omdat het mooi weer was en ik kinderen de mogelijkheid wilde geven in een tent te kunnen zitten. Dat leek een schot in de roos. Er was een meisje van 4 dat graag even alleen wilde zijn temidden van de drukte op het schoolplein en zij stapje snel in de tent. Toen een jongentje, dat daar ook behoefte aan had, er bij in wilde stappen, gaf ze nadrukkelijk aan dat ze even alleen wilde zijn. Dat werd geaccepteerd en na 10 minuten werden de rollen omgedraaid omdat ook het jongentje even alleen mocht zijn. Het respect hebben voor elkaars wensen kwam hier heel mooi tot uiting en ik was blij die wensen met behulp van de tent te kunnen vervullen. Dus is er een boom op het schoolplein? Denk dan eens aan een tent!
Dat hangen van de tent in een boom aan de IJssel gaat nu wat moeilijker. Door het plan om ruimte te maken voor de rivier, zijn graafwerkzaamheden èn snoeiwerkzaamheden gestart. Daarmee zijn een aantal bomen langs een groot deel van de strandjes aan de IJssel verdwenen. Weg schaduw en weg mooie hangplekken voor de tent! Ik heb natuurlijk al rondgekeken toen ik de kaalslag ontdekte en hier en daar zie ik wel mogelijkheden voor het ophangen van de tent. En dan?
Op onderzoek uit naar materialen langs die IJssel: zand, water, klei, stenen, takjes en wie weet wat nog meer. Maar zover is het dus nog niet.

De tas op reis met Coole Kikker en Sijs, Mijs en Wijs en wat zij daar hoorden....

Wat er wel is gebeurd: De tas is op reis geweest. En wel naar een netwerkbijeenkomst in de schouwburg in Deventer. In de tas had ik de grote spelmaterialen met betrekking tot sociale vaardigheidstraining. het Kikkerbecool-spel en materialen van kleine SIJS, een trainingsprogramma ontwikkeld door een collega-speltherapeut. Haar materiaalgebruik heeft mij geïnspireerd tot het werken met tafelzeil.


Mijs en Sijs in de doos en Wijs in slaapzak mee in de tas.

Die netwerkbijeenkomst heeft me veel nieuwe contacten opgeleverd en inzicht gegeven in de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de jeugdzorg. Wat me echter het meest is bijgebleven is het bericht dat er eind juni een nationale of wellicht internationale modderdag wordt georganiseerd.
Ik denk dan altijd meteen aan het spannende van het spelen met modder: het is lekker en vies tegelijk. En juist daar zit ook de kracht en de werking van modder. Daarover vertel ik een andere keer graag meer, want daar is zoveel over te vertellen dat wil ik nu niet in een paar zinnen doen. Feit is wel dat die binnen - buitentent af moet, want tijdens die nationale modderdag wil ik ergens langs de IJssel genieten van de modder op het strand.

En natuurlijk gaat de tas dan ook weer mee.
Volgende week meer over spelen met modder.


 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten