donderdag 2 mei 2013

Spelmateriaal: Een tas voor in het park

Een tas voor in het park.....

Het is 2 mei en dat betekent dat het nog maar zo'n 3 weken duurt voordat de dag van het park gevierd gaat worden. Dit jaar gaat dat op 26 mei in Deventer plaatsvinden in het Worpplantsoen. En dat is een bijzonder park.
Er zijn genoeg parken met water, maar wat dit park bijzonder maakt is het water van de IJssel dat op loopafstand van het park stroomt. En in tijden van hoog water stroomt dit water zelfs door het park. Door de stroming kan er van alles aanspoelen op het strand en dat maakt het IJsselstruinen uitdagend en spannend. Tijdens de dag van het park kun je bij de tent van Spel in Beeld (mijn praktijk voor speltherapie en spel) een tasje vragen om vervolgens door het park en aan de IJssel te struinen op zoek naar materiaal. Takjes, schors, veren, steentjes, doppen van flesjes, houtskool..... 


Rivierklei door de goede speurder te vinden.

Takjes en schors mee in het tasje.
 

Als je goed oplet zie je aan de rand van het water waar de rivierklei zich schuilhoudt. Ook dat kan meegenomen worden. Want als je genoeg hebt rondgelopen op zoek naar bruikbaar materiaal, kun je hier in de tent mee aan de slag om er iets leuks van te maken en mee te nemen naar huis.

Naast deze tasjes (waar zelfs water in kan!) zorg ik voor een aantal flinke schoudertassen en rugzakjes om spullen in te verzamelen tijdens de zoektocht door het park en langs de IJssel. Die tassen kunnen makkelijk meegenomen worden tijdens een langere wandeling, zoals die overal langs de IJssel gemaakt kunnen worden. Eén van die wandelingen loopt van Zutphen via Deventer naar Olst. Langs de IJssel en door de uiterwaarden en de bossen. En dan is het heerlijk om dat wat je onderweg tegenkomt ook mee te kunnen nemen! 



De tassen maak ik van stevige canvas, tafelzeil en oude fietsbanden. De ongebleekte canvas had ik nog liggen en kan ik nu eindelijk goed gebruiken. Met het tafelzeil kan ik makkelijk soepele kleine extra vakjes maken. De binnenbanden heb ik gekregen van een fietsenzaak in Twello. Zij weten heel goed dat er genoeg mensen zijn die daar nog iets mee kunnen maken en daarom kon ik zo een hele stapel banden meekrijgen.Geweldig!
De komende weken kruip ik dus weer lekker achter de naaimachine. 


Het resultaat laat ik over 2 weken zien, want met Hemelvaart ben ik aan het kamperen en dan is er even geen gelegenheid voor het schrijven van een blog. Wel heb ik genoeg tijd om me te laten inspireren door het buitenleven en de speelmogelijkheden die daar te ontdekken zijn te fotograferen en later te delen op het blog.  Tot later!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten