donderdag 23 mei 2013

Het belang van spel: Eerst maken dan spelen: beestachtig spannend!

Kun jij het parkbeest ontdekken?

Je hoort het kinderen zeggen: Zullen we nu ècht gaan spelen? Was het daarvoor dan geen spelen? Nou blijkbaar niet. Tenminste dat vinden deze kinderen. Tot die vraag om echt te gaan spelen zijn ze wel lekker bezig geweest: ze hebben iets gemaakt of gebouwd om er vervolgens echt mee te gaan spelen. Dat zien wij als volwassenen niet. Maar zou je kinderen er naar vragen, dan kunnen ze haarfijn uitleggen wat ze maken of bouwen en wat hun speelplannen ermee zijn. Kinderen hebben dit allang met elkaar besproken en hebben daar doorgaans maar weinig woorden voor nodig. In een paar zinnen is het hele plan helder en is het vooral doèn. Bijvoorbeeld het bouwen van een toren om deze vervolgens met autootjes omver te rijden. Die toren wordt in rap tempo in elkaar gezet. Het is niet het einddoel, dus heel erg mooi hoeft die toren niet te worden. Het rijden en laten instorten van die toren, daar gaat het om!
Ik heb dit spel in kleutergroepen weleens aanschouwd en dan zag ik het ene kind al met auto's in de aanslag, terwijl het andere kind nog bezig was de laatste hand aan de toren te leggen zodat deze toch echt af was. Het popelen van ongeduld is dan goed zichtbaar, want zometeen gaat het gebeuren! De spanning is voelbaar. Daarna de ontlading bij het instorten van de toren en het trotse gevoel van macht bij de veroorzakers ervan. Vervolgens kan het hele spel opnieuw beginnen met opbouwen en instorten. En steeds maar weer ervaren de kinderen de ontlading van de spanning tussen de toren en hun auto's. Dat is zichtbaar en hoorbaar: Springende kinderen die kreten slaken van plezier. Die vol enthousiasme intensief iets maken om er vervolgens mee te gaan spelen.

Ik ben benieuwd of ik dit beeld zondag tijdens de dag van het park ook zal zien.
In mijn tent heb ik tassen en bakjes om materiaal uit het park en langs de IJssel te verzamelen en daar vervolgens met verf en ander materiaal iets beestachtigs van te maken.
Er gaat namelijk een gerucht door het park dat zich daar verschillende beesten schuilhouden. Je ziet ze niet meteen, maar als je goed zoekt vind je dingen die lijken op bijvoorbeeld het lijf van een kleiklodderbeest, zie je poten van het takkenbeest, vleugels van een bladzuiger of de kop van het boombastbeest. Wat valt er voor beestachtigs te ontdekken? Hebben deze beesten nog andere namen? Wordt er vervolgens ook jacht gemaakt op deze parkbeesten en zijn er stoere ridders die beestachtige monsters verslaan? We zullen het zien. Ze zijn er echt!

Geloof het of niet, maar dit is wat ik onlangs vond tijdens een wandeling langs de IJssel.....


De Hanzehondvogel, te vinden langs de IJssel als je goed zoekt!
Op zoek naar nog meer beesten? Clare Youngs heeft een leuk boekje gemaakt dat heet: Knutselen met natuurlijke materialen (35 projecten voor kinderen).  www.librero.nl
Eerst maken dan spelen. Dat ga ik zondag ook doen en ik zal vertellen welke verhalen ik heb gehoord en welke beesten ik heb gezien. Dat belooft beestachtig spannend te worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten