vrijdag 20 december 2013

Studiemiddag: Creativiteit en oplossend vermogen: Enorme boost voor het zelfvertrouwen van kinderen. Iets voor jou?


Aanbod workshop/ studiemiddag voor professionals in het onderwijs:

Creativiteit en oplossend vermogen vanuit de belevingswereld van kinderen!
Doelgericht werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen

Om kinderen in de klas te kunnen begeleiden in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en ze sterker te laten staan in hun eigen kracht is het belangrijk ruimte te scheppen voor creativiteit en oplossend vermogen. Dit leidt tot meer zelfvertrouwen, nodigt uit tot samenwerken en vermindert frustraties en conflicten. Deze workshop leert je daarover en hoe je dat begeleiden vervolgens kunt doen. Je leert ervaren hoe het is om doelgericht met “open materialen” te werken en hoe je dit kunt toepassen in je groep. Alle besproken theorie wordt uitgedeeld of in hand out aangereikt.



Waar gaat deze middag over?
De middag staat in het teken van het doelgericht werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Uitgangspunt in het werken met ongestructureerde ‘open’ materialen. Deze materialen nodigen namelijk uit tot het bewust worden van je eigen manier van kijken naar de wereld. De beleving van het kind staat daarbij centraal. Door zich bewust te worden van hun eigen manier van kijken, hun eigen ideeën en eigen oplossingen groeien kinderen in hun kracht en zelfvertrouwen. ( zo ook keizer Caesar hiernaast op de foto: kijk hem eens trots zijn op zijn eigen creatie !)

Hoe je rol als leerkracht is in het begeleiden van die bewustwording leer je en ervaar je tijdens de workshop, zodat je aan het eind van de middag:

-weet hoe jij met jouw inbreng kinderen verder kunt helpen hun ideeën uit te dragen en vorm te geven.
-weet hoe je ruimte kunt scheppen om te werken aan het zelfvertrouwen, hoe je ruimte maakt voor samenwerken en hoe je daardoor bijdraagt aan minder conflicten in de groep.
-weet hoe je gericht kunt werken aan hogere opbrengsten met betrekking tot de sociaal-emotionele ontwikkeling.
-weet hoe je een kind dat geen eigen ideeën durft te laten zien kunt uitdagen en begeleiden in het uitdragen van zijn ideeën.
-weet hoe je kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong met open materialen kunt uitdagen.

Hoe ziet de middag eruit?

14.00 -14.15 Korte introductie
14.15 -14.45 Uitleg over het werken met materialen in relatie tot de sociaal-emotionele
        ontwikkeling van kinderen.
14.45 -15.00 Korte pauze en vraagmoment.
15.00 -16.00 Het werken met ‘open materialen’ in beeld:
-met behulp van materialen inzicht krijgen in de belevingswereld van kinderen:
-wat betekent het voor jou om iets te mogen maken op jouw manier?
-vind je het fijn om het zelf te bepalen of juist eng? Wat zegt dat over jou?
-hoe begeleid je de leerlingen om te komen tot eigen ideeën en oplossingen?
-wat zeg je of doe je wel en wat niet?

Tijdens dit uur maken we vooral de rol van de leerkracht heel concreet: Als je met een groep leerlingen met ‘open materialen’ werkt, kun je het volgende doen……

Aanbod voor vervolg:

Na het volgen van de workshop kan vrijblijvend gebruik worden gemaakt van een eenmalig bezoek van
Spel in Beeld op school. Tijdens het bezoek wordt gekeken naar behoefte van leerlingen en leerkracht 
en advies gegeven over mogelijkheden om te werken op een passende manier.

Dit aanbod is bekend bij Leerplein 055, Sine Limite en WSNS zutphen / IJsselberkel.

Opgave kan via Kenniscentrum Leerplein 055 of via spelinbeeld@home.nl. kijk voor meer informatie over kosten nog even op: http://www.wsnszutphen.nl/s26153-praktische-info-cursussen-2013-2014/  (helemaal onderaan).

De moeite waard!

Graag tot ziens,

Maike 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten